Millainen on meidän seuran brändi?

Brändi voi kuulostaa urheiluseurakontekstissa vieraalta ja kaukaiselta, mutta itse ajattelen asiaa niin, että urheiluseurat ovat kenties parhaimpia alueellisesti ja paikallisesti vaikuttavia suomalaisia brändejä. Urheiluseuran brändilähettiläitä ovat kaikki seuran jäsenet ja muuten sen toiminnassa mukana olevat henkilöt. Kun urheilija lähtee kotiin harjoituksista TCS Smash -takki päällä, viestii hän samalla olemuksellaan ja käyttäytymisellään meidän seuramme brändistä.
Mitä sinulle tulee mieleen meidän seuramme logosta?

Mikä brändi sitten oikein on? Perinteisesti ajatellaan, että brändi pohjautuu arvoihin, visioon ja missioon, joiden kautta sen voi kiteyttää ydinlupaukseksi. Työstimme tämän perinteisen reseptin kautta TCS Smashin brändiä Sinettiseuraprosessin viimeisellä lähijaksolla Vierumäellä toukokuun alussa. Yhdistimme seuramme arvot eli laadukkuuden, yhteisöllisyyden ja kasvatuksellisuuden yhteen visiomme ja missiomme kanssa. Tästä syntyi luonnos seuramme ydinlupauksesta: "Paremmat eväät elämään".

Vaikka tämä ydinlupaus on ainoastaan pienen porukan muotoilema luonnos siitä, mitä me seurana haluamme kenties olla, kertoo se siitä, että brändääminen ja mielikuvien muodostaminen on urheiluseuratoiminnassa tärkeää. Helppoa se ei kuitenkaan ole, sillä brändi ei ole se, joksi me sen muotoilemme, vaan se, millaisena meidät nähdään ulkopuolisen silmin. Lisäksi, jokainen voi kokea brändin eri tavoin.


Pääsin itse pureutumaan brändi-teemaan vielä paremmin Johtaja-Tahko -koulutuksen toiseksi viimeisellä lähijaksolla, jossa niin ikään aiheena oli brändi. Lähijakson tiimissäni oli ihmisiä niin isoista lajiliitoista kuin yhdestä isommasta urheiluseurastakin, ja sain hyviä ajatuksia siitä miten ja miksi TCS Smashinkin kannattaa käyttää brändinsä kehittämiseen aikaa.

Tiimimme päätyi siihen, että tulevaisuudessa (ja osittain jo nyt) brändiä on haastavaa rakentaa - se pikemminkin syntyy. "Flash branding" on tulevaisuutta. Nopeus, yllätyksellisyys ja riskialttius kuvaavat tulevaisuuden brändäämistä.

Onko "flash branding" urheiluseurojen tulevaisuutta? Ovatko urheiluseurat aikaansa jäljessä vai kenties edellä? Voidaan nimittäin ajatella, että nyt ollaan palaamassa osittain vanhaan, sillä ennen brändit nimenomaan syntyivät eikä niiden suunnitteluun tai muotoiluun käytetty juurikaan resursseja. Pian mainostoimistot aloittivat erilaisten brändien paketoimisen, jolloin niistä tuli bisnestä. Nyt sosiaalinen media on kuitenkin mahdollistanut sen, että kuka tai mikä vain voi nousta brändiksi ilman kalliita mainoskampanjoita.

Hyvä ja toimiva brändi on hyvin viestitty, aito, tunteita herättävä ja mieleenpainuva, jolloin sitä parhaiten kuvaava kiteytys voisi olla: "brändi on sitä, mitä sinusta puhutaan, kun poistut huoneesta". 

Kirjoittanut Mia Koivujoki, toiminnanjohtaja


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

TCS Smash on kuudes kilpacheerleadingin Sinettiseura Suomessa!

Natiseva jakkara on historiaa - rakennetut ystävyyssuhteet elinikäisiä

Meidän seurassa parasta on ...